Penerapan Model Pembelajaran Example Non Example Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Sub Tema Ayo Cinta Lingkungan Pada Siswa Kelas IV

Harjo Mokoginta

Abstract


When the learning process is carried out without a learning model it will have the impact of the lack of learning outcomes of learners. Therefore, this finding aims to improve thematic learning outcomes of students of grade IV Bintau at State Elementary School sub-theme let's love the environment by using a example non example learning model. The implementation of these findings is carried out with two cycles, where each cycle consists of planning, execution of actions, observation and reflection. The method used is class action research, while the data collection technique in this study uses tests and observation sheets. Data analysis is carried out by calculating the percentage of completion of observation learning results achieved by students. Student learning outcomes in cycle I were 54.54% and in cycle II obtained 84.84%. With the conclusion that the application of non-example example learning models can improve student learning outcomes in thematic learning sub-themes let's love the environment of class IV Bintau State Elementary School.

Keywords:Example non example model, learning outcomes 

Keywords:

Example non example model, learning outcomes


Full Text:

PDF

References


Alexander, F., & Pono, F. R. (2019). Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Examples Non Examples untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Ilmiah Religiosity Entity Humanity (JIREH), 1(2), 110-126.

Aqib Zainal. 2006. Penelitian Tindakan Kelas. Bandung. Yrama Widya

Astriani, R. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Example Non Example Berbantu Media Gaser Terhadap Ketrampilan Menulis Deskripsi Siswa Kelas IV SD N Ngesrep 01. PENDAS MAHAKAM: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(1), 91-99.

Bloom, Benyamin S, etc. 1956. Txonomy of Education Objective. New York: Longman.

Dewi, N. N. P., Negara, I. G. A. O., Ke, S. P. M., & Suadnyana, I. N. (2014). Model Pembelajaran Examples Non-Examples Berbasis Lingkungan Berpengaruh Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Negeri Gugus Kapten Japa. Mimbar PGSD Undiksha, 2(1)

Dewi, P. D., Artika, I. W., & Utama, I. D. G. B. (2018). Pembelajaran Teks Fabel Berdasarkan Kurikulum 2013 Pada Siswa Kelas VII. A1 SMP Negeri 4 Singaraja. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

Hamzah B uno 2012. Teori Motivasi dan pengukurannya. Jakarta: PT.Bumi Aksara

Hasmita, E., Makhdalena, M., & Hendripides, H. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Example Non Example Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPS Kelas IV Sdn 028 Sintong (Doctoral dissertation, Riau University).

Lisnani, L. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Example Non Example Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Bagi Siswa Kelas VI SD. Jurnal Basicedu, 3(1), 76-82.

Pramestya, M. A. P., Suara, I. M., & Wiyasa, I. K. N. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Example Non Example Berbantuan Media Gambar Untuk Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Kelompok A Tk Kumara Adi I Denpasar Selatan. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 3(1).

Riyanto, E. R. A., & Usada, M. (2013). Peningkatan Hasil Belajar Ips Materi Masalah Sosial Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Examples Non Examples. Didaktika Dwija Indria, 1(5).

Ruwaida, H. (2019). Proses kognitif dalam taksonomi bloom revisi: analisis kemampuan mencipta (C6) pada pembelajaran fikih di mi miftahul anwar desa banua lawas. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 51-76.

Ruwaida, H. (2019). Proses kognitif dalam taksonomi bloom revisi: analisis kemampuan mencipta (C6) pada pembelajaran fikih di mi miftahul anwar desa banua lawas. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 51-76.

Saraswati, S. A. (2020). Pelaksanaan pembelajaran tematik dalam implementasi model pembelajaran kooperatif tipe example non example pada kelas v sekolah dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 2, 173-181.

Situmorang, J. S., Sitepu, A., Juliana, J., & Silaban, P. J. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Example Non Example Terhadap Hasil Belajar Siswa di Kelas V SD. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 5(6), 1721-1731.

Suyanti, P., & Hanifah, N. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Examples Non Examples Pada Materi Tokoh-Tokoh Sejarah Untuk Meningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN Gunungsari. Jurnal pena ilmiah, 2(1), 2021-2030.

Trianto. 2011. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Edisi- Ke-4. Jakarta: Kencana.

Wardika, I. K., Made Sulastri, M. P., & Dibia, I. K. (2014). Pengaruh Model Examples non Examples Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kls V SD di Gugus III Kecamatan Tampaksiring. MIMBAR PGSD Undiksha, 2(1).

Yanisa, F., Rini, R., & Mustakim, E. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Example Non Example Terhadap Hasil Belajar. Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(12).

Wahyuni, N. P. S., Widiastuti, N. L. G. K., & Santika, I. G. N. (2022). Implementasi Metode Examples Non Examples Dalam Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 50-61.

Zainal, Z. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Example Non Example Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas II SDN 79 Parepare. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 5(2), 1-7.




DOI: https://doi.org/10.36412/dilan.v4i1.3456

DOI (PDF): https://doi.org/10.36412/dilan.v4i1.3456.g1668

Refbacks

  • There are currently no refbacks.