Implementasi Pembelajaran Blended Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Kelas VII

Lutfi A Hamzah

Abstract


This study aims to improve the learning outcomes of class VII students in social studies subjects at SMP Islam Tobelo. The type of research used is classroom action research. While the subjects in this study were all seventhgrade students of SMP Islam Tobelo, totaling 17 students. This research consists of 2 cycles where each cycle goes through 4 stages, namely planning, action, observation and reflection. Data were collected by learning outcomes tests. The data were analyzed by the formula for the percentage of classical learning completeness. The findings obtained from this study were that the learning outcomes of class VII students of SMP Islam Tobelo experienced a significant increase where the average score of students exceeded the standard KKM score. The increase that occurred in cycle 2 was so rapid that this research had to be stopped, the purpose of stopping this research was because the results found had been proven if these findings were successful or complete. Judging from the findings, the method used is very effective in improving student learning outcomes. blended learning strategy is a strategy that can improve learning outcomes in the midst of global problems, namely the COVID-19 pandemic.

 Keywords:blended learning, hasil belajar.


Full Text:

PDF

References


Annisa Siregar. (2013). Penerapan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Kesiaapan Belajar Siswa Pada Mata Diklat Pekerjaan Mekanik Dasar Kelistrikan (PMDK) Kelas X SMK Negeri 1 Stabat. Skripsi tidak dipublikasikan, Universitas Negeri Medan, Medan

Ardila, A., & Hartanto, S. (2017). Faktor yang mempengaruhi rendahnya hasil belajar matematika siswa mts iskandar muda batam. PYTHAGORAS: Journal of the Mathematics Education Study Program, 6(2).

Cintia, N. I., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif dan hasil belajar siswa. Perspektif ilmu pendidikan, 32(1), 67-75.

Dewi, E. R. (2018). Metode Pembelajaran Modern Dan Konvensional Pada Sekolah Menengah Atas. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, dan Pembelajaran, 2(1), 44-52.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar Jakarta: Rineka Cipta. Kemampuan Spasial.

Harahap, Y., Nasution, N. H. A., & Lubis, F. R. (2021). Persepsi Masyarakat Terhadap Kebijakan Pemerintah Tentang Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Pada Kota Padangsidimpuan. Jurnal LPPM, 11(4), 69-76.

Harding, A., Kaczynski, D., & Wood, L. (2005). Evaluation of blended learning: analysis of qualitative data. In Proceedings of the Australian conference on science and mathematics education (Vol. 11).

Hidayat, A. G., & Haryati, T. (2021). Model Pelaksanaan Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid 19 Sekolah Dasar Di Kabupaten Bima. JURNAL PENDIDIKAN IPS, 11(2), 74-79.

Muali, C. (2017). Rasionalitas Konsepsi Budaya Nusantara dalam Menggagas Pendidikan Karakter Bangsa Multikultural. Jurnal Islam Nusantara, 1(1), 105-117.

Sandi, G. (2012). PENGARUH BLENDED LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR KIMIA DITINJAU DARI KEMANDIRIAN SISWA. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran,, Jilid 45, Nomor 3, hlm.241-251

Sanjaya, D. H. W. (2016). Penelitian tindakan kelas. Prenada Media.

Saputra, N. (2021). Penelitian tindakan kelas. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Sari, A. R. (2013). Strategi blended learning untuk peningkatan kemandirian belajar dan kemampuan critical thinking mahasiswa di era digital. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 11(2).

Setiawan, A., & Basyari, I. W. (2017). Desain Bahan Ajar yang Berorientasi pada Model Pembelajaran Student Team Achievement Division untuk Capaian Pembelajaran pada Ranah Pemahaman Siswa pada Mata Pelajaran IPS Kelas VII SMP Negeri 1 Plered Kabupaten Cirebon. Edunomic: Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 5(1), 17-32.

Susila & Suyanto. (2015) Metodologi Penelitian Cross Sectional. Bossscript.Klaten

Susila Darma, I Putu. 2015. ICT: Suplemen Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Dan Computer Literacy. Simposium Guru dan Tenaga

Susilo, H., Chotimah, H., & Sari, Y. D. (2022). Penelitian Tindakan Kelas. Media Nusa Creative (MNC Publishing).

Tanuwijaya, N. S., & Tambunan, W. (2021). Alternatif solusi model pembelajaran untuk mengatasi resiko penurunan capaian belajar dalam pembelajaran tatap muka terbatas di masa pandemic covid 19. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(2), 80-90.

Tayebinik, M., & Puteh, M. (2013). Blended Learning or E-learning?. 103-110.

Trianto, A. (2012). Peningkatan Kompetensi Mata Pelajaran Pembuatan Rangkaian Pengendali Dasar Siswa SMK Ma’arif 1 Wates Melalui Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif. Skripsi: UNY.




DOI: https://doi.org/10.36412/dilan.v4i1.3463

DOI (PDF): https://doi.org/10.36412/dilan.v4i1.3463.g1674

Refbacks

  • There are currently no refbacks.