Penerapan Pendekatan Sains Teknologi Masyarakat (STM) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Negeri 2 Moyongkota Baru

Meiny Pondaag

Abstract


Based on the results of observations made in the implementation of IPA lessons of students of class V of State Elementary School 2 Moyongkota Baru, it was found that one of the approaches that are able to motivate learners in learning the approach of community technology science is very suitable to be applied in IPA learning, especially in the material of human and animal organs because through this STM approach students are given the opportunity to observe an object using all senses to  Identify the material studied. The aim of the study is to improve IPA learning outcomes in human and animal organ materials through a societal technology science approach. The method in this finding uses the method of class action, with four stages namely planning, execution of actions, observation and reflection. Data was sourced from class V students who numbered 22 students consisting of 10 women and 12 men. Data collection through observation sheets and learning data is obtained through tests. While the data analysis technique uses a formula of 75% completion percentage. With the acquisition of findings in cycle I showed the achievement of KB reached 61.81%. After the implementation of cycle II learning is further increased where the percentage of KB topped 93.18%. The results of this study concluded that by applying technology science (STM) can improve students' learning outcomes to IPA learning with human and animal organ material in class V of State Elementary School 2 Moyongkota Baru. Therefore, in the future it is expected that learners to be more active in following IPA learning and for educators to be able to master learning plans that are in accordance with the STM approach so that teaching and learning activities can be carried out in accordance with the plan.

Keywords:Application of science and technology approach, student learning outcomes


Full Text:

PDF

References


Afni, N., Khairil, K., & Abdullah, A. (2017). Penerapan Pendekatan STM (Sains Teknologi Masyarakat) Pada Konsep Pencemaran Lingkungan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kritis Di Sma Negeri 4 Wira Bangsa Meulaboh. BIOTIK: Jurnal Ilmiah Biologi Teknologi dan Kependidikan, 2(2), 77-82.

Asmani, J. M. M. (2016). Tips Efektif Cooperative Learning: Pembelajaran Aktif, Kreatif, dan Tidak Membosankan. Diva Press.

Aqib Zainal, 2006. Penelitian Tindakan Kelas, Bandung: Yrama Widya.

Dewi, E. R. (2018). Metode Pembelajaran Modern Dan Konvensional Pada Sekolah Menengah Atas. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, dan Pembelajaran, 2(1), 44-52.

Fauziah, R., Hadiyanto, H., Miaz, Y., & Fitria, Y. (2021). Pengaruh Model Sains Teknologi Masyarakat terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3203-3215. Wuryandani, W., Maftuh, B., & Budimansyah, D. (2014). Pendidikan karakter disiplin di sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 33(2).

Junita, S., Halim, A., & Marlina, M. (2016). Penerapan Pendekatan Sains Teknologi Masyarakat (STM) Untuk Meningkatkan Kesadaran Siswa Terhadap Lingkungan Pada Pembelajaran Kimia Materi Asam Basa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 4(1).

Kurniawan, M. I. (2015). Tri pusat pendidikan sebagai sarana pendidikan karakter anak sekolah dasar. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 4(1), 41-49.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari'ah dan Tarbiyah, 3(1), 171.

Renold, R., Jamhari, M., & Rede, A. (2013). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Pendekatan Sains Teknologi Masyarakat (STM) Pada Pelajaran IPA Pokok Bahasan Daur Air Siswa Kelas V SDN 2 Dataran Bulan. Jurnal Kreatif Online, 1(2).

Rintayati, P., & Putro, S. P. (2012). Meningkatkan aktivitas belajar (active learning) siswa berkarakter cerdas dengan pendekatan sains teknologi (STM). Didaktika Dwija Indria, 1(2).

Septiawan, I. G. K., Arini, N. W., Sudatha, I. G. W., & ST, M. P. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat (STM) Berbantuan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA pada Siswa Kelas V Semester Ganjil di SD Negeri 2 Sudaji, Kecamatan Sawan, Kabupaten Buleleng Tahun Pelajaran 2013/2014. MIMBAR PGSD Undiksha, 2(1).

Sofiah, R., Suhartono, S., & Hidayah, R. (2020). Analisis Karakteristik Sains Teknologi Masyarakat (Stm) Sebagai Model Pembelajaran: Sebuah Studi Literatur. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 7(1).

Suarni, G. L., Rizka, M. A., & Zinnurain, Z. (2021). Analisis Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Paedagogy, 8(1), 31-38.

Sumilat, J. M. (2018). Pemanfaatan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di SD Negeri 2 Tataaran. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 40-46.

Sumilat, J. M. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Divisions) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(3), 865-870.

Trianto. 2010. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif - Progresif. Jakarta: Prenada Media Group.

Wati, I. K., Karyanto, P., & Santosa, S. (2014). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat (STM) Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X SMA Negeri 3 Boyolali Tahun Pelajaran 2012/2013. Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 7(1), 21-25.

Wuryandani, W., Maftuh, B., & Budimansyah, D. (2014). Pendidikan karakter disiplin di sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 33(2).

Wulandari, F. (2016). Penerapan model pembelajaran inkuiri terbimbing untuk meningkatkan hasil belajar ipa siswa sekolah dasar. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 5(2), 267-278.

Wulansari, R. E. Penerapan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat (STM) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Pokok Bahasan Cara Manusia Dalam Memelihara Dan Melestarikan Alam Di Lingkungan Sekitar Pada Siswa Kelas Iiia Sdn Kebonsari 04 Jember. Skripsi. Tidak diterbitkan. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Jember. Jawa Timur.




DOI: https://doi.org/10.36412/dilan.v4i1.3461

DOI (PDF): https://doi.org/10.36412/dilan.v4i1.3461.g1672

Refbacks

  • There are currently no refbacks.