Penerapan Model Pembelajaran Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas IV SD

Rahmi Mokoagow

Abstract


This penelitian is based on the results of observations made by the author in grade IV of State Elementary School 2 Moyongkota Baru which shows that the use of learning models applied in the school has not used an innovation learning model that utilizes learning media resulting in passive, lacklustre students and assume that IPS subjects are difficult lessons. So that the purpose of this finding is to know the application of a cooperative learning model type Make a Match can improve the learning outcomes of IPS students of grade IV Of Moyongkota Baru State Elementary School. While this research design uses classroom action research or PTK using four stages, namely planning, implementation of actions, observation and reflection. The subjects of this study were students from grade IV of State Elementary School 2 Moyongkota Baru which numbered 15 people. Data collection techniques in these findings, sourced from learners and teachers in the learning process. In addition, the type of data taken through teacher and student assessment sheets, as well as observation sheets. The results obtained in cycle I are 57% have not reached the standard of learning completion and in cycle II 91.33% of the results obtained are very satisfactory because they have reached the standard of learning completion. With good achievement in this second cycle, it can be ignored if the use of this model is very helpful in improving students' IPS learning outcomes. Departing from the results of this study, it is expected that educators are able to use varied learning models to further motivate learners in learning so that they can improve and improve student learning outcomes.

 Keywords:Make a match learning model, student learning outcomes


Full Text:

PDF

References


Aliputri, D. H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Berbantuan Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(1A), 70-77.

Ananda, R., Rafida, T., & Syahrum, S. (2015). Penelitian tindakan kelas. Bandung: Ciptapustaka Media

Anggarawati, I. G. A. A., Kristiantari, M. R., & Asri, I. G. A. S. (2014). Pengaruh Make a match Berbantuan Media Kartu Gambar terhadap Hasil Belajar IPS SD. Mimbar PGSD Undiksha, 2(1).

Arfani, L. (2018). Mengurai hakikat pendidikan, belajar dan pembelajaran. Pelita Bangsa Pelestari Pancasila, 11(2).

Desta tri Maharani, O., & Kristin, F. (2017). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar IPS Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 1(1).

Dewi, K. M., Putra, I. M., & Manuaba, I. B. S. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match berbantuan Media Grafis terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SDN 18 Pemecutan. MIMBAR PGSD Undiksha, 1(1).

Guslinda, G., & Witri, G. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 1(1), 1-13.

Hapsari, E. E. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SDN Warugunung 1 Surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(5).

Hutauruk, P., & Simbolon, R. (2018). Meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan alat peraga pada mata pelajaran IPA kelas IV SDN Nomor 14 Simbolon Purba. School Education Journal PGSD FIP Unimed, 8(2), 121-129.

Indrastuti, W., Utaya, S., & Irawan, E. B. (2017). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(8), 1037-1042.

Ningtyas, E. S., & Wuryani, E. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) Tipe Make-A Match Berbantuan Media Komik Interaktif Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Dan Hasil Belajar Ips. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi, 3(1), 66-74.

Nurhidayah, R. S., Kurnia, D., & Sudin, A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Keragaman Suku Bangsa Dan Budaya. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 2051-2060.

Rahmayantia, Y. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Tentang Gaya Dan Fungsinya Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 2(2), 95-99.

Riyanti, N. N., & ABDULLAH, M. H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(4).

Samsur, S. Penerapan Model Pembelajaran Kooeperatif Tipe Make a Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 170-177.

Siagian, J. D. H. PENERAPAN METODE MAKE A MATCH GUNA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS SISWA KELAS VIII. A SMP NEGERI 4 RENGAT TAHUN PELAJARAN 2017/2018 Oleh.

Suparta, D. G., Lasmawan, M. P. P. I. W., & Marhaeni, M. P. A. N. (2015). Pengaruh model pembelajaran kooperatif teknik make a match terhadap motivasi belajar dan hasil belajar IPS (Doctoral dissertation, Ganesha University of Education).

Supranti, S. (2019). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE MAKE A MATCH UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS PADA SISWA KELAS V SD NEGERI TANJUNGSARI, GLEDEGAN, TANJUNGSARI, MANISRENGGO, KLATEN TAHUN PELAJARAN 2018/2019 (Doctoral dissertation, Universitas Widya Dharma).

Taufiq, A. (2014). Hakikat Pendidikan di Sekolah Dasar. Pendidikan Anak Di SD (p. 1.3). Jakarta: Universitas Terbuka. Retrieved from http://www. pustaka. ut. ac. id/lib/wp-content/uploads/pdfmk/PDGK4403-M1. pdf.

Wibowo, K. P., & Marzuki, M. (2015). Penerapan Model Make a Match Berbantuan Media untuk Meningkatan Motivasi dan Hasil Belajar IPS. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 2(2), 158-169.




DOI: https://doi.org/10.36412/dilan.v4i1.3457

DOI (PDF): https://doi.org/10.36412/dilan.v4i1.3457.g1669

Refbacks

  • There are currently no refbacks.