Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM) dalam Pandangan Filsafat Pendidikan Pragmatisme

Achmad Busrotun Nufus(1), Kokom Komalasari(2), Dadang Sundawea(3), Suhartono Suhartono(4),


(1) Universitas Tidar
(2) Universitas Pendidikan Indonesia
(3) Universita Pendidikan Indonesia
(4) Universitas PGRI Adi Buana
Corresponding Author

Abstract


Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM) was created by the Ministry of Education and Culture with the aim that students are able to face various technological advances, social and cultural changes, as well as various challenges that exist in the world of business, work, and industry so that graduate students meet the criteria needed by the world. work, business and industry. This article analyzes the implementation and objectives of the MBKM curriculum from the point of view of pragmatism education philosophy. The method used in this research is the study of literature/library with the use of primary and secondary data references. The results show that the MBKM curriculum leads to the industrialization of graduates but the meaning and benefits of realizing rather than the expected value of learning the philosophy of education pragmatism has led graduates (students) to the path of success, productivity, and happiness, by accepting academic graduates in the world of work, business, and industry


References


Undang-Undang No 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional, Undang-Undang No 12 Tahun 2012 tentang Pendidikan Tinggi,

Undang-Undang No 04 Tahun 2014 tentang Penyelenggaraan Pendidikan Tinggi dan Pengelolaan Perguruan Tinggi.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan (PERMENDIKBUD) No 3 Tahun 2020 tentang Standar Nasional Pendidikan Tinggi

Afrikani, T. (2017). Peningkatan Aktivitas Kerja Kelompok Matakuliah Telaah Kurikulum Biologi Melalui Pembelajaran Kooperatif Berbasis Lesson Study. Jurnal Pendidikan Biologi, 6(1).

Baharuddin, M. R. (2021). Adaptasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka (Fokus: Model MBKM Program Studi). Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(1), 195–205.

Callahan, J. F., & Clark, L. H. (1983). Foundations of education. MacMillan Publishing Company.

Fatmawati, E. (2020). DUKUNGAN PERPUSTAKAAN DALAM IMPLEMENTASI “KAMPUS MERDEKA DAN MERDEKA BELAJAR.” Jurnal Pustaka Ilmiah, 6(2), 1076–1087.

Hardianto, W. T., Sumartono, S., Muluk, K., & Wijaya, A. F. (2017). Tourism investment services in Batu city with penta helix perspective. Int. J. Manag. Adm. Sci, 5(05), 17–22.

Hunkins, F. P., & Ornstein, A. C. (2016). Curriculum: Foundations, principles, and issues. Pearson Education.

Ikasari, A. C. (2018). Tinjauan Model Kerjasama Daerah Di Kabupaten Bekasi. Jurnal Ilmiah Magister Administrasi, 12(1).

Kodrat, D. (2021). Industrial Mindset of Education in Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM) Policy. Jurnal Kajian Peradaban Islam, 4(1), 9–14.

Krisnanik, E., Saphira, Q., & Indriana, I. H. (2021). Desain Model MBKM Dan Kolaborasi Kerja Sama Model Pentahelix Guna Meningkatkan Daya Saing Lulusan. Proceeding KONIK (Konferensi Nasional Ilmu Komputer), 5, 138–142.

Leuwol, N. V., Wula, P., Purba, B., Marzuki, I., Brata, D. P. N., Efendi, M. Y., Masrul, M., Sahri, S., Ahdiyat, M., & Sari, I. N. (2020). Pengembangan Sumber Daya Manusia Perguruan Tinggi: Sebuah Konsep, Fakta dan Gagasan. Yayasan Kita Menulis.

Muhsin, H. (2021). Kampus Merdeka Di Era New Normal. Masa Depan Kampus Merdeka & Merdeka Belajar: Sebuah Bunga Rampai Dosen, 143.

Nurhidayati, S. (2021). Mengintegrasikan Potensi Lokal Daerah dalam Matakuliah Telaah Kurikulum untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Belajar Merdeka. Panthera: Jurnal Ilmiah Pendidikan Sains Dan Terapan, 1(1), 98–102.

Pohan, J. E. (2019). Filsafat Pendidikan: Teori Klasik Hingga Postmodernisme Dan Problematikanya Di Indonesia. Depok: Rajagrafindo Persada.

Power, E. J. (2021). Educational philosophy: A history from the ancient world to modern America. Routledge.

Sopiansyah, D., Masruroh, S., Zaqiah, Q. Y., & Erihadiana, M. (2022). Konsep dan Implementasi Kurikulum MBKM (Merdeka Belajar Kampus Merdeka). Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 4(1), 34–41.

Susilawati, N. (2021). Merdeka Belajar dan Kampus Merdeka Dalam Pandangan Filsafat Pendidikan Humanisme. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(3), 203–219.

Tohir, M. (2020). Buku Panduan Merdeka Belajar-Kampus Merdeka.

Wijayanto, A. (2021). Implementasi dan Problematika Merdeka Belajar.

Yunus, C. D. P., & Wahyu, S. (2021). Pembangunan Konsep Desain User Experience Aplikasi Mobile Majubersama Guna Mendorong Percepatan Pengimplementasian Kurikulum Merdeka Belajar-Kampus Merdeka. Proceeding KONIK (Konferensi Nasional Ilmu Komputer), 5, 95–102.


Full Text: PDF (Bahasa Indonesia)

Article Metrics

Abstract View : 410 times
PDF (Bahasa Indonesia) Download : 161 times

DOI: 10.36412/ce.v6i1.3371

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Civic Education: Media Kajian Pancasila dan Kewarganegaraan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.