PENGEMBANGAN MEDIA AUDIOVISUAL MENGGUNAKAN OBJEK FAUNA DANAU TONDANO DALAM PEMBELAJARAN KEANEKARAGAMAN HAYATI

Jenny Agustina, Herry Maurits Sumampouw, Masje Wurarah

Abstract


ABSTRACT

                                                                                                        

Audiovisual media allows students to see clearly so that it is easy to study material without thinking abstractly. This study aims to explain the procedure for developing audiovisual media using Tondano lake fauna objects in learning biodiversity and explain the feasibility of using audiovisual media development using Tondano lake fauna objects in biodiversity learning. This research is  development research with experimental subjects, namely material experts, media experts, biology teachers at SMA Negeri 1 Tompaso, and students of class XI MIPA SMA Negeri 1 Tompaso with  total of 23 students. The object of this research is the biodiversity learning video by raising the fauna from Lake Tondano. The research technique was carried out with the ADDIE development model (analysis, design, development, implementation, evaluation). The results showed that the product assessment in terms of the material was 85.2% and the product assessment in terms of media was 88%, the product assessment according to the biology teacher at SMA Negeri 1 Tompaso was 92%, and the results of the evaluation according to class XI MIPA 2 students of SMA Negeri 1 Tompaso were 83%.

Keywords: Tondano Lake, biodiversity, audiovisual media.

 

ABSTRAK

 

Media audiovisual membuat siswa bisa melihat secara jelas sehingga mudah untuk mempelajari materi tanpa harus berpikir abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan prosedur pengembangan media audiovisual menggunakan objek fauna danau Tondano dalam pembelajaran keanekaragaman hayati dan menjelaskan kelayakan penggunaan pengembangan media audiovisual menggunakan objek fauna danau Tondano dalam pembelajaran keanekaragaman hayati. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan dengan subjek coba yaitu ahli materi, ahli media, guru biologi SMA Negeri 1 Tompaso, dan peserta didik kelas XI MIPA SMA Negeri 1 Tompaso dengan jumlah siswa sebanyak 23 siswa. Objek dalam penelitian ini adalah video pembelajaran keanekaragaman hayati dengan mengangkat fauna dari danau Tondano. Teknik penelitian dilakukan dengan model pengembangan ADDIE (analysis, design, development, implementation, evaluation). Hasil penelitian menunjukkan bahwa penilaian produk pada segi materi sebesar 85,2% dan penilaian produk pada segi media sebesar 88%, penilaian produk menurut guru biologi SMA Negeri 1 Tompaso sebesar 92%  dan hasil penilaian menurut siswa kelas XI MIPA 2 SMA Negeri 1 Tompaso sebesar 83%.

Kata kunci: Danau Tondano, keanekaragaman hayati, media audiovisual.

 


Refbacks

  • There are currently no refbacks.